/ Grundrecept / Tips / Tårtor /

Fluffig tårtbotten i långpanna

Idag tänkte jag tipsa om ett riktigt bra recept på tårtbotten i långpanna. Själv föredrar jag att baka flera tårtbottnar istället för bara En som man delar på två eller tre. Därför är detta recept så bra just för att man får en så hög & luftig tårtbotten.
 
Jag delar även med mig av mina bästa tips för att lyckas med en hög & luftig tårtbotten längst ned i inlägget.
 
 
Tårtbotten i långpanna, 30x40 cm
5 ägg (rumstempererade)
2,5 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl potatismjöl
2,5 tsk bakpulver
 
Sätt ugnen på 160 grader
Vispa ägg och strösocker vitt & fluffigt på hög hastighet i 15 minuter
Blanda under tiden ihop de torra ingredienserna i en bunke
När ägg och socker blivit till ett vitt fluff siktas & vänds de torra ingredienserna ned
 
Klä en långpanna, ca 30x40 cm, med bakplåtspapper
Häll i och bred varsamt ut smeten i långpannan
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 10-15 minuter
 
Tårtbotten är klar när kakan är torr. Gör ett stickprov!
Låt tårtbotten svalna något
Vänd sedan upp tårtbotten och dra försiktigt bort bakplåtspappret
 

Som sagt - detta recept ger En tårtbotten. Vill man ha tre bottnar i en tårta gör man detta recept tre gånger. Denna tårtbotten går även bra att förbereda och frysa in.
 
 
 
Tips för att lyckas med en tårtbotten

 
- Sätt igång ugn i tid
Sätt igång ugnen innan du börjar baka för att hinna bli varm. När din tårtbotten ligger i långpannan måste den in direkt i ugnen, annars finns risk att tårtbotten sjunker ihop.

- Använd rumstempererade ägg
Det är mycket lättare att vispa upp och få ägg fluffigt om de är rumstempererade, dvs. resultatet blir en högre & luftigare tårtbotten.

- Vispa länge
Det räcker inte med att vispa ägg och strösocker i 5-10 minuter, då kommer tårtbotten med all sannolikhet att sjunka ihop. Jag brukar vispa i minst 15 minuter på medelhög hastighet. Det ska bli riktigt vitt & fluffigt, nästan som en maräng. Behöver jag säga att min köksassistent är min bästa vän här..?


- Sikta & vänd ned torra ingredienser

Sikta ned ingredienserna för att undvika klumpar i smeten och vänd sedan ned för att behålla så mycket luft som möjligt i ägg- och sockerfluffet. Gör detta varsamt och lite pö om pö för att inte få en kompakt tårtbotten.

- Öppna inte ugnsluckan i onödan
Var restriktiv med att öppna ugnsluckan. Öppnar du den för tidigt finns det en risk att tårtbotten sjunker ihop. Håll koll på tårtbotten visuellt genom ugnsluckan.

- Grädda inte för länge
En torr tårtbotten är ingen höjdare! Håll koll på tårtbottens färg. Den ska knappt få någon färg alls utan bara bli "genombakad". Gör ett stickprov när nästan hela gräddningstiden gått. Får tårtbotten för mycket färg är risken även att ytan blir hård.

Långpanna / Tårtbotten / Tårtbotten i långpanna
#1 / / runningfreee.blogg.se:

Något är fel med detta receptet. Ugnsvärme? Tid?