/ Choklad / Kakor / Nutella /

Chocolate Chip Cookie Whoopies

 
Hej! Nu var det länge sedan jag la upp något här. Jag vet att uppdateringen inte varit vad den borde, men jag försöker. Det är mycket med både jobb, innebandy & häst och jag vill inte att detta ska kännas som ett måste :) Jag bakar ju en del ändå fast jag inte lägger upp det här. Testar mest recept och vill ju då inte lägga upp något förrän jag är helt nöjd. Däremot sitter jag på ett grymt gott recept för bullar som kommer upp här inom kort!
 
Nu till dessa (stora) ljuvligheter. Chocolate Chip Cookie Whoopies är ett amerikanskt bakverk. I detta fall har jag gjort två olika sorters kakor till en, för egentligen heter det Chocolate Chip Cookies och Whoopies. Chocolate Chip Cookies är en kakdeg med chokladbitar i som du sedan äter som de är. Whoopies är också av kakdeg (men utan chokladbitarna) och skillnaden är att man lagt ihop två kakor med frosting i mitten.
Jag ville ha dubbelt upp av choklad så jag gjorde alltså Whoopies av Chocolate Chip Cookies vilket gick alldeles utmärkt!!! Mina vart däremot väääldigt stora, om man nu vill se det positivt eller negativt får man välja själv? ;) Jag använde mig av en glasskopa på 5 cm så att tänka på är att göra lite mindre bollar. Om man inte tänkt att bara göra cookies, då fungerar det måttet jättebra för att få stora fina kakor. Här kommer receptet för försvinnande goda Chocolate Chip Cookie Whoopies!
 
Chocolate Chip Cookies
150g smör (rumstempererat)
1,5 dl farinsocker
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
0,75 dl mjölk
5 dl vetemjöl
0,5 tsk bikarbonat
150g mörka chokladknappar eller hackad choklad
 
Fyllning
Nutella eller annan valfri fyllning
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa rumstempererat smör, farinsocker, strösocker, vaniljsocker och mjölk krämigt i en bunke.
Blanda vetemjöl & bikarbonat i en separat skål och sikta sedan ner. Blanda väl. Vänd försiktigt ner chokladen.
Använd en glasskopa till att göra runda bollar eller rulla med händerna. Lägg på en bakplåtspappersklädd plåt.
 
Grädda i 12-14 minuter eller tills de blivit gyllenbruna i kanterna. Låt svalna!
När kakorna svalnat spritsa på Nutella eller valfri fyllning på hälften av kakorna och lägg ihop med varandra.
 
Simsalabim och du har världens godaste Chocolate Chip Cookie Whoopies! Enjoy :) ♥

#1 / / Ida:

Kan man frysa dessa tror du?! :)

Svar: Det går nog jättebra, men frys bara själva kakorna och ha på nutellan vid servering då istället :D
Therese Heed / Bakfrossa