/ Choklad / Desserter / Glass /

Chocolate Chip Oreo Brownie

Ok, jag tror jag har kommit till självaste CHOKLADHIMLEN... Denna kaka/dessert/what so ever är OUTSTANDING!!!
 
Inte nog med att den är gaaaalet god, så är den busenkel att göra också :) Jag snurrade ihop den på en halvtimme och sen var det bara gräddningen kvar.
Löjligt god! Här kommer mitt recept:
 
Kakdeg -  Chocolate Chip
150g smör (rumstempererat)
1,5 dl farinsocker
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
0,75 dl mjölk
5 dl vetemjöl
0,5 tsk bikarbonat
150g mörka chokladknappar eller hackad choklad
 
1 paket Oreokakor
 
Browniesmet
150g smält smör
3 dl strösocker
1,5 dl kakao
1 krm salt
2 tsk vaniljsocker
2 stora ägg
1,25 dl vetemjöl
 
Använd en plåt (min var 25x25 cm) med höga kanter. Täck den med bakplåtspapper.
Sätt ugnen på 175 grader. Börja med kakdegen.
Vispa rumstempererat smör, farinsocker, strösocker, vaniljsocker och mjölk krämigt i en bunke.
Blanda vetemjöl & bikarbonat i en separat skål och sikta sedan ner. Blanda väl.
Vänd försiktigt ner chokladen
Fyll plåten med ett jämnt lager av kakdeg
Placera ut Oreokakorna med lite mellanrum över kakdegen
 
Gör nu browniesmeten
Smält smör i en kastrull. Tillsätt sedan socker och kakao
Vispa ihop och ta sedan bort kastrullen från plattan
Tillsätt salt, ägg och vaniljsocker och blanda väl
Sikta ned mjöl och blanda till en jämn smet
Häll nu den färdiga browniesmeten över kakdegen och Oreokakorna
 
Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 30 min
Känn efter med en provsticka. Browniesmeten ska vara kladdig (men inte rinnig!)
 
Ät som den är, härligt varm & kladdig.
Eller servera den som jag gjort, med vaniljglass och hemmagjord chokladsås!





Brownie / ChocolateChip / Chokladsås / Dessert / Kakdeg
#1 / / UllanBullan testar i köket:

Sådär, nu har jag skrivit ut recepet. Skall definitivt testas!!!

Svar: Underbart! Ett tips är att låta kakan stå till sig över natten :) Den kan kännas lite undergräddad när du tar ut den ur ugnen, men är perfekt kladdig och go dagen efter. Lycka till! :)
Bakfrossa