/ Sötebröd /

Äppelknyten med kanel


Imorgon, den fjärde oktober är det kanelbullens dag! Jag gillar verkligen att vi har dagar här i Sverige där vi på något sätt "firar" våra goda bakverk. Den här gången gjorde jag saftiga äppelknyten (dem är to die for!!!) på degen, men det går såklart precis lika bra att göra kanelbullar.
 
 
Det finns ju tusen olika ingredienser och sätt att göra bulldeg på och alla har ju såklart sin egna favorit, men idag tänkte jag dela med mig av mitt superrecept!
 
Standardrecept för bulldeg, ca 25 st
150g smör (rumstempererat)
50g jäst för söta degar
250g kesella
5 dl mjölk
1 dl ljus sirap
1 krm salt
1 ägg
12-14 dl vetemjöl eller Manitoba Cream (ta då något mindre)
½ msk kanel/vaniljsocker/kardemumma om du vill smaksätta degen
 
Fyllning äppelkompott
1 kg skalade äpplen
200g råsocker
100g äpplemust (finns att köpa på systemet, alkoholfri)
 
Gör så här:
Börja med äppelkompotten eftersom att den måste hinna kallna.
Skala äpplen och dela dem sedan i små bitar.
Lägg äppelbitarna i en kastrull tillsammans med råsocker & must.
Koka till en kompott, ca 10 min eller tills äpplena blivit mjuka.
Lägg i en skål och låt svalna.
 
Smula sönder jästen i bunken till din köksassistent. Lös jästen med den kalla mjölken.
Tillsätt sedan rumstempererat smör, salt, vaniljsocker/kardemumma, kesella, ägg och sirap.
Tillsätt lite mjöl åt gången, annars är det lätt att få en tung & tråkig deg. Sluta när degen är stadig men fortfarande lite kladdig. Den behöver inte släppa helt från kanterna, som det står i många gamla recept. Degen kommer att bli mer stabil under bearbetningen.
Arbeta degen i köksassistenten på låg/medelhastighet upp till 20 minuter.
 
Ta upp degen på mjölat bakbord när den är färdigarbetad.
Knåda, dela degen på två och kavla ut varje del till en rektangel, ca 5 mm tjock.
Skär av kanterna så de blir raka och dela sedan i 7x7 cm (beroende på hur stora du vill göra).
Klicka lite äppelkompott i varje ruta, ca 2 tsk samt pudra lite kanel över. Vik in hörnen och tryck till.
Lägg knytena i bakformar eller direkt på en plåt med bakplåtspapper.
Låt jäsa 1 timme under bakduk. Sätt ugnen på 200 grader.
 
Pensla knytena med uppvispat ägg.
Grädda dem i mitten av ugnen cirka 10 minuter eller tills de är gyllene.
Rör under tiden samman florsocker och vatten till en glasyr.
Ringla glasyren över äppelknytena när de svalnat.
Avsluta med att pudra över lite florsocker.
 
Färdig äppelkompott
Äppelkompott & kanel som fyllning, 7x7 cm
Kullamust med äpple från Systembolaget, alkoholfri såklart

Jag rekommenderar er verkligen att testa detta recept! Jag har då aldrig fått till en så perfekt deg, så härligt mjuk & saftig. MUMS säger jag bara! ♥
 
.
Bullar / Kanelbullens dag / Sötebröd / Äppelknyten