/ Choklad / Kladdkakor /

Kladdkaka med kolatopping

 
Hej på er!
Äntligen har den första snön fallit här i Södertälje :) Även om det är slask på vägarna så kan jag inte låta bli att njuta och älska det. Snön höjer ju mysfaktorn otroligt mycket och detta får mig att längta ännu mer till december & julen. Men än är vi ju inte där, för ni har väl koll på att det är kladdkakans dag imorgon? Jag gör den här kladdkakan varje gång då jag vill bjuda många och på något riktigt smarrigt, ett säkert kort skulle jag kalla det :) Omöjligt att misslyckas med och som blir (om man vill) så där smarrigt kladdig att man nästan inte kan skära i den. Annars låter man kladdkakan stå inne lite längre bara.
 

Kladdkakan här ovanför är den absolut bästa, kladdigaste och godaste jag vet. Det är även den som jag har tänkt dela med mig av receptet till er fina läsare. För jag lovar, denna kladdkaka går inte av för hackor! Kolatoppingen gör verkligen susen för kakan och den är dessutom busenkel att göra ♥
 
Kladdkaka
100 g smör
3 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
1 nypa salt
4 msk kakao
2 st ägg
 
Sätt ugnen på 175 grader
Smält smöret till kladdkakan och blanda så länge ihop de torra ingredienserna
Tillsätt äggen ett i taget i de torra ingredienserna och vispa med elvisp
Blanda till sist ner smöret och vispa sedan till en jämn smet
Häll smeten i en smörad form (22 cm använde jag) med löstagbara kanter
Sätt in formen i mitten av ugnen och grädda i ca 15-20 minuter
Viktigt! Tänk på att kakan ska vara kladdig när du tar ut den ur ugnen då den eftergräddas
 
Kolatopping
100 g smör
4 msk strösocker
2 msk kakao
2 tsk vetemjöl
1 dl vispgrädde
1 dl mjölk
3 msk ljus sirap
 
Gör kolatoppingen medan kladdkakan gräddas
Smält smöret i en kastrull
Blanda sedan ner alla de övriga ingredienserna och låt sjuda/småkoka i ca 15 minuter
Glasera kladdkakan direkt när den kommer ut ur ugnen med kolatoppingen
Låt svalna i kylen. Klart!
 
Tips! Gör kladdkakan dagen innan den ska ätas. Låt den stå till sig i kylen över natten då den sätter sig lite vilket även ger en godare kaka. Lycka till ♥
 
 
#1 / / Olivia:

ser så himla gott ut!

Svar: Den är tokgod! Värt att testa ;)
Bakfrossa

#2 / / ɑ n n i k ɑ:

Mums :)

Svar: Ja, den är riktigt MUMSig :D
Bakfrossa

#3 / / Jenny:

Detta receptet sparar jag lätt :)
Älskar choklad och en kladdkaka är aldrig fel.

Svar: Så kul att höra! Hoppas du gillar det :)
Bakfrossa

#4 / / Sigrid:

Älskar verkligen dina bilder, man vill bara börja baka! :) Lite nyfiken hur lång tid lägger du på att experimentera fram dina recept, du får verkligen till det. :)

Svar: Åh vad roligt! Vad glad jag blir :) Nu har jag ju inte bakat så avancerade saker och jag utgår alltid från ett "basrecept" som jag sen experimenterar till mitt egna med olika kombinationer och smaker. Det är så himla kul när man verkligen lyckas! Hoppas jag kan fortsätta inspirera :)
Bakfrossa

#5 / / Elin:

Åh den ska jag testa idag :)

Svar: Åh vad roligt! Återkom gärna och berätta om du gillade den, vilket jag hoppas :D Lycka till!
Bakfrossa

#6 / / Malin:

Hej! Tänkte prova på att göra kladdkakan idag hoppas att den är lika god fast jag serverar den idag?:)

#7 / / Malin:

Hej! Tänkte prova på att göra kladdkakan idag hoppas att den är lika god fast jag serverar den idag?:)

Svar: Självklart! Jag skulle ändå rekommendera att du låter den svalna i kylskåpet någon timme :) Kram
Bakfrossa

#8 / / Marie:

Hej
Den måste jag baka, ser ju sååå smarrigt kladdig ut.
Skulle det fungera med färdigkokad kola på burk tror du?

Svar: Det tycker jag verkligen att du ska! Återkom gärna med vad du tyckte :) Det fungerar säkert med färdigkokad kola också men det blir inte alls samma kaka då. Min kolatopping är en mjuk härlig chokladkola som smakar helt annat :) Kram
Bakfrossa

#9 / / Anonym:

Gjorde den idag kunde inte låta den vänta tills imorgon. Mmmmm den var bara så läcker.

Svar: Hahaha ja, det är nackdelen med att baka dagen innan ;) Kul att höra att du gillade den! Kram
Bakfrossa

#10 / / LindaLinda:

såg så gott ut!

Svar: Tack snälla! Den döööödar :D
Bakfrossa

#11 / / Emma:

Ser fantastiskt god ut! Hade jag inte köpt hem daim som vi ska ha i kladkakan som jag och sonen ska baka imorgon så hade det helt klart fått bli den här varianten! 😄

Svar: Åh tack snälla :) Men vet du vad? Du kan baka den här kladdkaka i alla fall! När du har glaserat med kolatopping så kan du ha på små daimbitar över! Det skulle nog bli riktigt gott ;) Muuuums!
Bakfrossa

#12 / / Kajsa:

Såå himla gott:))
Det skulle vara jättekul om du hade velat vara med i min bakbloggs-julkalender!! Om du är intresserad så finns mera info här:
http://elvafika.blogg.se/2014/november/julkalender-2014.html
Tack på förhand!

Svar: Hejsan! Kommer tyvärr inte in på din länk :(
Bakfrossa

#13 / / Anneli:

Underbart god!!! :)

#14 / / Johanna :

Hej! Kom över det här receptet när jag googlade och tänkte baka denna till en bjudning imorgon. Undrar dock, hur många personer är receptet räknat till och hur stor är formen du använde? Också; hur fick du ur kladdkakan ur formen? Den ser alldeles underbar ut så ska bli kul att baka (och få äta) den! :)

Svar: Jag har tyvärr inte varit så aktiv senaste månaderna, därav det otroligt sena svaret :(Jag använder i alla fall en form på 22 cm och den här kladdkakan blir ganska mäktig vilket gör att den räcker till ganska många. Jag skulle räkna på i alla fall 8-10 bitar? Vet inte hur många bitar man brukar räkna på på en "vanlig" kladdkaka.
Småtips att få den ur formen är: smöra formen innan, direkt då du hällt över kolatoppingen ställer du in kladdkakan i kylskåpet där du låter den några timmar (gärna över natten) och sen trycker du försiktigt upp kladdkakan ur formen längst alla sidor.

Hoppas din kladdkaka blev lyckad! Kul att du hittade hit :D Kram
Bakfrossa

#15 / / Anonym:

Hej

#16 / / Sarah Nilsson:

Hej!

Jag undrar om koladoppingen ska bli seg? Min blev väldigt lös, trots att jag kokade längre? Även kakan blev väldigt, väldigt, väldigt kladdig - men antar att det beror på ugn och dylikt?

Svar: Hej Sarah,kolatoppingen ska egentligen bara sätta sig lite. Jag brukar gå efter när man kan se spåren efter vispen när man rör i toppingen. Kladdkakan i sig är ju ganska kladdig och härlig :) Självklart ska den inte vara rinnig, men som du säger kan det vara olika från ugn till ugn. Prova känn med en sticka! Men efter då jag har hällt på kolatoppingen på kladdkakan så ska ju hela härligheten in i kylen i minst några timmar för att hinna sätta sig ytterligare och svalna. Den ska alltså inte ätas direkt för då är den för lös/rinnig utan det är det här momenten som gör hela kakan ♡
Bakfrossa

#17 / / Fia ♡:

Ska den in i ugnen en andra gång när man har hällt på kolasmeten? Ser supergod ut!!

Svar: Hej Fia,efter kolatoppingen är påhälld så ska kladdkakan in i kylen :) Den är som godast kall, så denna bakas med fördel dagen innan. Lycka till!
Bakfrossa

#18 / / rememberthiis.blogg.se:

mums :D

Svar: Verkligen y u m m i e :D
Bakfrossa

#19 / / Alice:

Men du, vilken dröm!

Svar: Den ääääär en DRÖM!
Bakfrossa

#20 / / Carolin:

Men ååh så gott :D

Svar: Den är fantastiskt god :D
Bakfrossa

#21 / / Hanna:

Åh så god den ser ut! Mums!

Svar: Jag rekommenderar dig verkligen att testa den :D
Bakfrossa