/ Choklad / Desserter / Pajer /

Chokladmarängpaj med hallon

Här kommer receptet på en farligt god chokladmarängpaj. Något för chokladälskaren skulle jag säga :)
 
Vad sägs om en ljuvligt len chokladkräm ihop med en härligt seg maräng och färska hallon? Det är kärlek det!
 
Det jag älskar med den här chokladmarängpajen är att den är så galet enkel att göra. Du kan dessutom förbereda den någon dag innan. Gör då pajdegen och chokladkrämen och låt stå i kylen. Gör och spritsa på marängen samma dag den ska ätas och dekorera med hallon. Helt underbar! ♥
 
Pajdeg
100g kallt smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1 ägg
 
Sätt ugnen på 175 grader
Blanda socker, vetemjöl och kakao i en bunke
Tärna smöret och nyp ihop med de torra ingredienserna
Tillsätt ägget och arbeta samman tills degen precis går ihop
Plasta degen och låt ligga i kylskåpet i 1 timme
 
Kavla ut degen tillräckligt att den kommer täcka pajformen (22-24 cm i diameter)
Fodra pajformen genom att lyfta över degen. Jobba dig inifrån och ut för att trycka ut all luft
Nagga degen med en gaffel
Fyll hela formen med torkade ärtor (för att undvika att kanterna åker ner under gräddning)
Har man inga torkade ärtor, som i mitt fall, kan man täcka kanterna med grillfolie
 
Grädda mitt i ugnen i 10-12 min
Låt sedan svalna några minuter (ta bort alla ärtor)
 
Chokladkräm
150g mörk choklad, 70%
1 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 ägg
 
Säng ugnsvärmen till 150 grader
Finhacka chokladen och lägg  i en skål
Koka upp grädden och häll över chokladen
Rör ihop tills all choklad smält och tillsätt sedan mjölk och ägg
Rör till en slät chokladkräm
 
Häll chokladkrämen i det förgräddade pajskalet
Grädda näst längst ner i ugnen i ca 15 min
Ta ut och låt pajen svalna
 
Italiensk maräng
120g äggvita, rumstempererad
200g socker
50g vatten
 
Vispa äggvitan till ett hårt skum i en bunke
Koka upp vatten och socker till 121 grader, använd en termometer
Rör aldrig i sockerlagen, det kan göra att den kristalliserar sig
Vid 121 grader, häll sockerlagen i en tunn jämn stråle ner i äggvitan och vispa samtidigt på maxhastighet
Vispa sedan på medelhastighet tills marängen är kall/rumstempererad
 
Dekorera chokladpajen med maräng och hallon
Bränn av marängen för en snygg finish
 

Den italienska marängen är verkligen pricket över i:et!
 
Chokladmarängpaj / Chokladpaj / Hallon / Maräng / Paj
#1 / / Kajsa:


Så fiin chokladpaj!

Ska ha en liten julkalender på min blogg med länkar till bakbloggar varje dag. Jag ska även provbaka något från varje bakblogg. Är det okej om jag länkar till din blogg?

Svar: Absolut! Då får du jätte gärna göra. Gid vad kul :) Kram
Bakfrossa

#2 / / Stickan!:

Åh, såå gott detta ser ut :-)

#3 / / Ida Nilsson:

Fy sjutton så gott!