/ Choklad / Kakor /

Chokladgrottor med Lemoncurd

God morgon!
Hoppas ni mår bra :)
 
Jag är ledsen för min frånvaro i bloggen, men jag har varit sjuk i flera dagar, och är fortfarande inte helt återställd än. Känner mig dock tillräckligt kry för att baka lite så nu tänkte jag ta igen det jag har missat. I veckan kommer det upp flera smaskiga recept och vi börjar med detta, Chokladgrottor med Lemoncurd.

Ett par riktigt smarriga kakor måste jag säga och kombinationen av choklad & citron är slående!
 
Jag har gjort egen lemoncurd och det är verkligen busenkelt! Annars finns det faktiskt färdig lemoncurd att köpa i butik, men de har jag aldrig smakat själv :)
 
Lemoncurd (börs göra dagen innan då den måste stå några timmar i kyl)
1 dl citronsaft (två citroner)
2 ägg
1,5-2 dl socker (efter eget tycke)
70g smör
 
Pressa citronsaft (se upp för kärnorna)
Häll citronsaften i en kastrull tillsammans med strösocker
Blanda äggen i en bunke
Koka upp citronsaften & strösockret och häll det sedan över äggen lite i taget
Blanda väl
 
Sänk värmen på spisen (medelvärme)
Häll tillbaka allt i kastrullen
Under konstant omrörning värmer du allt tills den börjar tjockna lite lätt
Häll över curden i en ren bunke och klicka i smöret
Blanda väl till en slät lemoncurd
Plasta och låt svalna helt i kylen, minst 3-4 timmar

Mördeg
100g kallt smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1 ägg
 
Blanda socker, vetemjöl och kakao i en bunke
Tärna smöret och nyp ihop med de torra ingredienserna
Tillsätt ägget och arbeta samman tills degen precis går ihop
Plasta degen och låt ligga i kylskåpet i 1 timme
 
Sätt ugnen på 200 grader
Dela degen i lagom stora bitar (efter eget tycke), rulla till bollar och lägg på bakpappersklädd plåt
Tryck en fördjupning med fingret i varje boll
Lägg i lemoncurd i bollarna, jag använde en vanlig sked
Grädda i ca 12-15 min och sen är det bara att hugga in!
 
Chokladkakor / Kakdeg / Kakfyllning / Lemoncurd / Lemoncurdgrottor / Mördeg / Småkakor
#1 / / Åsa:

Åh vad gott det lät!

#2 / / Emmelie:

Skönt att du mår lite bättre! Kakorna ser ljuvliga ut!