/ Julbak / Kakor /

Magiska Polkadrömmar

Hej kära ni.
Nu var det nästan två veckor sen jag uppdaterade här. Jag har verkligen laddat för att dra igång julbaket och få dela med mig av mina recept här. Men jag tror jag har tagit mig lite vatten över huvudet. Jag är nämligen mitt uppe i en flytt (som om inte jobb, häst och innebandy vore nog...) till min första lägenhet och jag vill verkligen få klart allt innan jul. Men jag försöker klämma in det så mycket jag bara kan. Jag kan ju inte lägga julbaket helt åt sidan inte!
 
Först ut är dessa himmelska drömmar - i en ny tappning - perfekt till julen
Det var väldigt svårt att fota dessa kakor. Bilderna gör de inte alls rättvisa vilket är synd, för jag lovar er, de är magiska!
 
Härligt spröda med smak av polkagris. De riktigt smälter i munnen... Mums!
 
 
Ge bort i fina presentpåsar till nära & kära eller frys in vilket går utmärkt!
Detta recept ger ca 50 kakor
 
Kakdeg
100g smör, rumstempererat
3 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 dl neutral olja (jag använde solrosolja)
4 dl vetemjöl
1 tsk hjortronsalt
 
Smaksättning
2-3 dl krossade polkagrisar
 
Sätt ugnen på 150 grader
Vispa rumstempererat smör och strösocker krämigt
Tillsätt vaniljsocker & olja och vispa till en jämn smet
Blanda i hjortronsalt och sikta sedan i vetemjöl
Knåda till en deg
Krossa polkagrisar (jag använde en mortel) och knåda in i degen
 
Rulla små bollar av degen och lägg på en bakpappersklädd plåt
Grädda i ca 15-20 minuter (beroende på storlek)
 
Tänk på!
Krossa inte polkagrisarna alltför små, det ska vara små bitar och inte smulor.
Rulla inte för stora bollar, de flyter ut när de gräddas. Hellre lite mindre!
Grädda inte kakorna för länge för utseendets skull, polkabitarna riskerar att få en ful brun färg.