/ Desserter / Kladdkakor /

Gudomlig Citronkladdkaka

Åh! Ni är ju bara för underbara! Jag har inte bloggat här på över två månader och ändå är ni så många kvar och kikar in här varje dag. Det gör mig otroligt glad och peppad, samtidigt som jag känner lite dåligt samvete över att jag inte har underhållit er... ;-) Men nu är det dags igen! Jag letar även efter en fotokurs att gå då jag själv börjat tröttna på mina kassa iphonebilder. Min Canon bara ligger och dammar eftersom att jag inte har kunskapen för att fotografera manuellt. Så har ni tips på fotokurser i Stockholmsområdet som inte är alltför dyra så kommentera gärna! :-)
 
Nu tänkte jag tipsa er om en helt fantastisk skapelse som är lika busenkel att göra.
Nämligen en variant på kladdkaka som denna gång fick bli en Citronkladdkaka!
 
Jag tror inte ni förstår... Jag saknar ord... Ni bara måste testa!
Den här kladdkakan med citron och en dov smak av vanilj är något av det  g o d a s t e  jag har ätit!
 
Med en klick lättvispad grädde till blir den här smakupplevelsen fulländad 
 
 Nu ska ni få ta del av mitt bästa recept på Citronkladdkaka.
 
Bakfrossas Citronkladdkaka
2 Citroner
150g smör
3 ägg
3,5 dl strösocker
1,5 msk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
 
Sätt ugnen på 175 grader
Tvätta 2 citroner. Riv skalet fint och pressa saften i samma skål
Smält smör i en kastrull och låt sedan svalna
 
Vispa ihop ägg och strösocker
Tillsätt det rivna citronskalet samt saften. Blanda väl
Sikta ned vaniljsocker & mjöl och rör om
Häll till sist i det smälta smöret och blanda till en jämn smet
 
Häll smeten i en smörad form (22 cm använde jag) med löstagbara kanter
Grädda kladdkakan i mitten av ungen i ca 25 minuter
Viktigt! Tänk på att kakan ska vara kladdig när du tar ut den ur ugnen då den eftergräddas
 
Låt kladdkakan svalna något och ställ sedan in den i kylskåpet
 
Jag själv tycker att kladdkaka är som allra godast dagen efter och när den serveras kall. Mums!
#1 / / Dylan:

Ser superläckert ut! Ska helt klart försöka mig på att testa :)

Svar: Vad kul :) Låt mig veta vad du tyckte sen! Men jag vågar nästan lova att du inte kommer bli besviken ;)
Bakfrossa

#2 / / Gina:

gott! :D

#3 / / FrökenTV, bloggen om tv och film:

mums

#4 / / Josephine:

Åh vad gott med citronkaka! Mums :)

#5 / / myawesomedays.blogg.se:

Råkade visst dreggla lite.

#6 / / Evelina:

Ja tack! Blir nog att testa den i helgen, smaskens!!

Svar: Det tycker jag verkligen du ska göra! Nästan så att den är för god för att vara så enkel att göra ;)
Bakfrossa

#7 / / Småstadsfrun:

Kan bara tänka så gott detta är. Kanske något i stil med citronpaj?

Svar: Jag skulle säga att den här är snäppet vassare än citronpaj! Den här citronkladdkakan är riktigt kräääämig och härlig :)
Bakfrossa

#8 / / Elin:

Goddag! Vi har satt ihop en lista inför Kladdkakans dag på lördag där vi tagit med detta inlägg. Man kan även rösta på sin favorit, så uppmana gärna dina läsare att göra det :) http://blogg.se/article/2015/november/harliga-kladdkake-recept.html <- Här är länk till den.

Ha en underbar dag!
Hälsningar,
Bloggredaktionen

Svar: Underbart kul! Tack snälla :D
Bakfrossa

#9 / / Annie:

Denna ska jag baka i helgen!:) Älskar citron. Har såklart röstat på ditt recept! #CitronÄger

Svar: Tack snälla! Jag håller med dig - detta är min favoritkladdkaka alla gånger :D
Bakfrossa

#10 / / Lena:

en underbar blandning mellan sött och sur.

Svar: Visst är det! Min favorit :)
Bakfrossa

#11 / / Charlotte:

Tack för detta recept. Det ska nu testas

Svar: Åh vad härligt! Hoppas du blev nöjd :D
Bakfrossa